מי מוכן להפסיד בתחרות?

אסתי ארנד

דף הבית  >  שאלות ותשובות  >  מי מוכן להפסיד בתחרות?

שלום,
אנחנו הורים לחמישה ילדים מקסימים.
הילד הבכור ילד נהדר,בעל מידות, חברותי, עוזר ותלמיד מבריק.
הבן השני, ילד מדהים בעדינות שיש בו, ביצירתיות, בתושייה,ברגישת שלו לסובב, ילד עם אנרגיות וקושי להביע את עצמו בדיבור (שהוא איטי הרבה יותר ממכות...) וממש לא מעניינים אותו הלימודים. (המלמד שלו לא הגיע אליו בכלל השנה, והוא כבר מתויג אצלו כילד שלא לומד, לא נכנס לשיעורים-והוא בסה"כ בכיתה ב'!!) הקיצור, המלמד מיואש ממנו.
לאחרונה אני מרגישה שאני קצת נדבקת מהמלמד שלו (שאיננו דמות חינוכית בעינינו) וכוחי קצת תש... לא יודעת איך לעורר בו את הרצון ללמוד ולהתבגר.
תודה!

 


תשובה:
מתוך דברייך אני שומעת שאת מיואשת ואפילו קצת מותשת מחוסר מעורבותו של הבן השני בביה"ס וחוסר הצלחתו בלימודים. כהורים אנחנו אמורים להתאים את עצמנו לנפש הילד, מתוך כך להעצים אותה ולהגדילה. לכל ילד מבנה שונה הן מבחינה חיצונית, ובוודאי בעומק נשמתו. כשאנחנו משווים בין שני ילדינו ["הבכור ילד נהדר, חברותי, עוזר ותלמיד מבריק" ובהשוואה אליו: "אחיו מתקשה להביע את עצמו... וממש לא מעניינים אותו הלימודים"]
 
אנחנו עורכים תחרות בניהם. וכשיש תחרות, יש זוכה ויש מפסיד. ילד שמפסיד בתחרות – לא משתף פעולה.
כאשר אנו מתייחסים לנקודות החזקות בילדינו, בלי השוואה בין אחד לשני, הילדים מתחילים לשתף פעולה. לעומת זאת ההשוואה בין הילדים מנמיכה את הילד וגורמת לחוסר שיתוף פעולה. ילדך השני עשוי להרגיש ש'המקום' של התלמיד המצטיין תפוס כבר, ולכן הוא בוחר לו מקום אחר. "אני לא יכול להיות מבריק כמו אחי לכן אבחר לי למשוך את תשומת ליבם של ההורים באי כניסה לשיעורים, אני מקבל הרבה יחס מההורים ומהמורים כאשר אינני נכנס לשיעור".
 
הורים המקבלים את ילדם על מעלותיו וחסרונותיו, ממילא יתפתחו בו יכולות נוספות. ביחס אל ביה"ס - המורה מתמודד עם כתה רבת משתתפים, [יישר כוח למורים] ועליכם כהורים ליצור מהלך יוזם ולא נגרר. ספרו למורה על מעלותיו של בנכם עדכנו אותו בהצלחותיו. ושתפו אותו בדברים בהם ילדכם מומחה. היו אתם היוזמים ואל תגררו אחרי דברי הייאוש של המורה. יש בילד שלכם כוחות משמעותיים [עדין רגיש יצירתי], טיפוח הקשר הורה-מורה-תלמיד יביא ברכה, כאשר אתם מובילים מהלך של צמיחה מתוך מבט חיובי על הילד.
 
עודדו הצלחות, העריכו מאמץ, אמרו "שמתי לב שהתאמצת", "ראיתי שהתגברת". שבו איתו, הקשיבו לו, דובבו אותו, הוא ירגיש מעודד יותר, חזק יותר, וממילא המוטיבציה שלו תגדל. בחופש יש זמן וניתן לגלות תושייה ויצירתיות.
רוצים תרגיל מעשי? שווה להשקיע! - רשמו פעמיים ביום פעמים בהם בנכם גילה רגישות, עדינות או תכונה טובה אחרת. בהצלחה - ספרו לי איך אתם מתקדמים.